Merk:Vox

Vox SSC-55 Blonde Electrische Gitaar

Oorspronkelijke prijs was: €995,00.Huidige prijs is: €895,00.

1 op voorraad

Artikelnummer: SSC-55 Categorie:

Beschrijving

Beschrijving

Deze Vox SSC-55 single-cut versie kwam uit in 2010 en is nu al een collector’s item!
Jubelende testresultaten in alle bladen (zie tabblad links)
Hij heeft dezelfde MaxConnect aluminium brug als de Virage, plus hightech fluisterstille CoAxe-pickups.
Deze pickups kunnen met één druk op de knop single-coil spank, rokerige humbuckertonen of P-90-geluiden oproepen.
De gelijmde hals heeft een omgekeerd hielontwerp en een diepe cutaway die onbelemmerde toegang tot de bovenste frets biedt.
De kenmerkende kop en de gebonden toets zijn ingelegd met de gevleugelde “S”-vorm mechanieken.
Deze SSC-55 in Blonde uitvoering is van een verbluffende schoonheid – en hij klinkt ongelooflijk!
De gitaar wordt geleverd in een luxe Vox gigbag.
Extra informatie vindt u in de tabbladen links.

✅ Zorgvuldig hebben we deze Vox SSC-55 gitaar nagelopen en afgesteld op een comfortabel speelgemak en optimale klank.

Test MeetMusic

Test MeetMusic

Toebehoren/Opties
De eerste punten worden al snel gescoord: de Vox gitaren worden geleverd in een prachtige luxedraagtas. De tas is voorzien van de nodige extra opbergplaatsen, zodat je er meteen al je nodige accesoires in kwijt kan. Verder krijg je wat info over het merk en de garantie, en krijg je ook het standaard kleine materiaal mee om de gitaar bij te regelen als dat nodig is.

Imago
Vox is een legendarische naam in de muziekwereld, maar dan eerder op het vlak van versterkers. De Vox AC-30 kan als versterkericoon makkelijk naast andere legendarische namen als Fender en Marshall staan. Op vlak van gitaren moet het echter nog allemaal beginnen voor Vox, dus het is nog even afwachten hoe de zaken daar gaan lopenAfwerking De gitaren lijken op het eerste zicht erg netjes afgewerkt. De SSC33 is een stuk soberder, met zn dot-inlays op de hals en verder geen opvallende versieringen. De SSC55 krijgt al iets opvallender inlegwerk mee, net als een binding rond de body en de hals. Beide gitaren hebben bovendien een gewelfde top, wat altijd een zekere klasse uitstraalt. Vox is trouwens het enige bedrijf (voor zover ik weet) dat een volledige 3D contour voorziet voor al zn instrumenten in alle prijsklassen!

Garantie
1 jaar garantie onder de gekende en alom geldende voorwaarden.

Bouw

Kop/Hals
De kop en de hals zijn bij beide modellen gemaakt van hetzelfde materiaal (mahogany) en voorzien van dezelfde afmetingen. We gaan er bijgevolg ook vanuit dat de constructiemethodes dezelfde zijn. Deze zijn wel te achterhalen bij de SSC55, maar niet bij de SSC33. Bij deze is de hals namelijk voorzien van een ondoorzichtige zwarte laklaag. De hals bestaat uit een laminaat van drie stukken: de hals, de stemkop en de nekhiel. Alle onderdelen worden netjes aan elkaar gelijmd volgens de regels van de kunst. De SSC33 houdt het erg sober, met zijn zwarte afwerking en het ingelegde Vox-logo. De SSC55 krijgt net iets meer luxe: een kleine binding rond de stemkop. Wat bij beide modellen zeer sterk is, is de ergonomische uitsparing achteraan de hals. De hoogste frets zullen nooit een probleem vormen bij deze gitaren, de nekhiel is namelijk zeer mooi aangepast op dit gebied.

Toets
Ook de toets is bij beide modellen identiek: ze krijgen allebei een toets uit rosewood mee. Maar ook hier zijn er enkele (voornamelijk cosmetische) verschillen: de SSC33 moet het wederom stellen met het minimum aan extras. De toets is niet gebonden, en de gitaar krijgt zeer eenvoudige dot-inlays mee (waar natuurlijk niets mis mee is). De SSC55 krijgt weer net dat tikje meer, met een kunststoffen binding rond de toets en originele golf-inlays in plaats van de gebruikelijke dot-markeringen. Om af te sluiten kunnen we nog vermelden dat beide gitaren voorzien zijn van 22 frets van medium grootte.

Body
Als je een van deze gitaren gaat kopen moet je wel even opletten. De kleur van de gitaar bepaalt immers mee hoe de gitaar gebouwd is. De basis van de gitaar is een body uit mahogany, maar deze wordt steeds van een extra toplaag voorzien. De kleuren teaburst en vintage cream worden gemaakt met een top van ash, de kleuren black en goldtop worden gemaakt met een maple top. Voor deze test hebben we dus te maken met beide modellen. De zwarte SSC33 heeft een maple top, de teaburst SSC55 heeft een top van ash. Nu is een top bij Vox duidelijk net iets meer. Bij de SSC33 kunnen we het wederom niet goed zien (omwille van de zwarte finish), maar bij de SSC55 zien we zeer duidelijk dat de ash top bijna goed is voor 50% van de gitaar. Met andere woorden: je krijg dus een body die voor de helft uit mahogany bestaat, en voor de helft uit maple of ash. Dat geeft natuurlijk een heel ander beeld dan bij andere merken, waar een maple of ash top niet meer is de een stuk hout van maximaal een halve centimeter dik dat voor een mooi uiterlijk moet zorgen. De impact op de klank zal bij deze modellen een stuk groter zijn! Verder kunnen we nog melden dat de afmetingen en de afwerkingen bij beide modellen hetzelfde zijn. De SSC33 valt dus niet naast de boot deze keer: beide modellen zijn voorzien van een kunststof binding rond de body.

Hardware & Elektronica

Stemmechanieken
Vox laat niets aan het toeval over en maakt zowel de tuners als de brug ook gewoon zelf. De tuners hebben de naam Super Smooth Tuners meegekregen en het moet gezegd, ze doen hun naam alle eer aan. De tuners reageren zeer snel, zonder enige vorm van speling en laten je je gitaar stemmen in een mum van tijd. De weerstand is perfect, al lijken de tuners feller te reageren op dikte van de snaren dan normaal het geval is. De koppen van de stemsleutels hebben tevens een originele, maar zeer aangename vorm. Als laatste kunnen we ook vaststellen dat er geen enkel verschil is tussen de tuners van de SSC33 en de SSC55. Men zet dus bij Vox de lagere reeksen niet in de wind door te snijden in belangrijke onderdelen. Top!

Brug
Ook de brug is bij beide modellen hetzelfde model, namelijk de MaxConnect aluminium brug. Dit is wederom een eigen ontwerp van Vox, en koppelt een full-contact constructie aan een zeer licht gewicht. In gewone mensentaal wil dit zeggen dat de snaren veel vibratie kunnen overzetten naar de body (full-contact) en dat de trillingen niet te veel worden gedempt door een zwaar tremolosysteem. Je steekt de snaren gewoon door de achterkant van de brug (niet achteraan de gitaar, maar gewoon op de top), steekt door naar de stemsleutel en klaar! Hier zit echter ook een klein puntje van kritiek achter: sommige snarenmerken hebben vlijmscherpe snaarresten rond het metalen cilindertje zitten. Bij de Vox brug komen deze uiteinden zeer dicht bij de brug bloot te zitten, waardoor je je er wel eens aardig aan zou kunnen pijn doen. Goed opletten dus bij het wisselen van snaren, en indien nodig de snaar wat bijknippen.

Speelcomfort

Ergonomie
De Vox gitaren zijn niet bepaald lichtgewichten, ondanks de redelijk slanke body. Gelukkig blijven we nog uit de regionen waar massieve Gibson Les Paul gitaren zich soms in bevinden, maar lange rechtopstaande speelsessies met deze gitaren zal je wel voelen. De body zelf is voorzien van alle contouren die het instrument makkelijk in de schoot doen liggen, en we mogen zeker die extra uitsparingen in de nekhiel niet vergeten!

Actie
De actie op beide Vox gitaren was bij levering afgesteld op een medium lage actie: geen superlage afregeling, maar wel een die het midden houdt tussen een vlotte bespeelbaarheid en makkelijke bends. Ik zou er persoonlijk niets meer aan veranderen, maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak.

Klankkwaliteit

Kleur
Voor we aan de klank kunnen beginnen, moeten we het even hebben over het CoAxe pickupsysteem. We beginnen bij de pickups zelf. Fabrikanten hebben al allerlei verschillende humbuckers uitgeprobeerd, van de gewone side-by-side coils tot gestapelde (stacked) humbuckers. Bij Vox pakt men het nog anders aan. Men heeft een humbucker ontworpen waarbij de eerste spoel centraal staan, en de tweede spoel ROND de eerste spoel zit. Dit geeft de pickups een uiterlijk dat sterk lijkt op een P90, maar als je goed kijkt, zie je boven en onder de polepieces nog twee kleine blade-pickups zitten. Dit is de tweede coil van je humbucker. Dan komen we aan de verschillen tussen beide instrumenten. We beginnen met de SSC55. Elke humbucker is hier voorzien van een 3-standenschakelaar waarmee je elke pickup apart kan instellen. Je krijgt telkens 3 modi: full humbucking, P90 of single coil. Dit komt overeen met de twee spoelen samen, enkel de binnenste spoel of enkel de buitenste spoel. Dankzij de constructie is elke spoel echter volledig vrij van storing, wat natuurlijk een enorm voordeel is. Naast de schakelaars om de pickups in te stellen, krijg je nog een traditionele driestandenschakelaar als pickup selector, een master volume en een master tone. Het spreekt voor zich dat je met alle mogelijke combinaties een enorm arsenaal aan klanken tot je beschikking krijgt. Als we even tellen krijg je 3 klanken per pickup, dus 6 in totaal, plus nog eens 9 (!) verschillende combinaties met de pickup selector in de middenpositie. Dit brengt het totaal op 15 verschillende sounds, zonder te moeten overgaan op modeling, splitters of extra EQs. Indrukwekkend!

De SSC33 moet het echter met veel minder stellen. Bij deze gitaar krijgt niet elke pickup zon schakelaar mee, maar krijg je 1 master switch voor het hele instrument. De switch beschikt over 2 standen, namelijk clean (single coil) en lead (humbucker). Dit zorgt er voor dat de SSC33 beschikt over 6 klanken, wat minder dan de helft is dan de SSC55. Dit zal zich natuurlijk wel vertalen in een lagere prijs! Het klankbeeld kunnen we verder ook redelijk kort samenvatten: beide gitaren klinken goed (sommige P90-standen bij de SSC55 zelfs uitzonderlijk goed) en beschikken over een zeer aardige definitie. Het output vermogen van de pickups is wat lager dan we bij vele moderne humbuckers gewend zijn, maar deze pickup is dan ook niet ontworpen om heavy metal mee te spelen. Je krijgt zonder enig probleem een hoop organische klanken met massas belletjes in het tophoog. Het zou allerminst een verrassing zijn mochten deze instrumenten zeer snel opduiken als gitaar van de eerste keuze bij veel jonge singer-songwriters. De klanken roepen er gewoon om!

Respons
De definitie van de pickups is prima, en dat heeft natuurlijk ook een positieve invloed op de respons van je gitaar. Niet dat het leven er daardoor makkelijker op wordt: als je alles goed hoort, hoor je ook de onzuiverheden in je techniek zeer snel. En met een instrument dat zo helder kan klinken als deze modellen, zorg je maar beter dat je wat extra gaat repeteren!

Budget

Voorlopig niets dan lof dus, maar hoe zit het dan met die prijzen? Wel, zelfs die vallen nog heel erg goed mee. De Vox SSC33 kost 699 euro, de SSC55 betaal je 999 euro (beide adviesprijzen inclusief btw). De bouw is in orde, de verhoudingen met de luxe-elementen van de SSC33 en de SSC55 kloppen volledig, de bespeelbaarheid is zeer goed (dankzij die ergonomische nekhiel) en de klanken zijn prima. Helaas verbleekt de SSC33 wel bij de veelzijdigheid en functies die de SSC55 biedt. Al wie de mogelijkheid heeft het extra geld er voor neer te tellen, niet twijfelen maar doen!

Besluit

Onze eerste kennismaking met de Vox gitaren is dus zeer geslaagd! De bouw van de instrumenten is volledig in orde, maar dat was wel het minste dat we konden verwachten van een naam als Vox. Dat men met deze resem innovaties en origineel denkwerk op de proppen ging komen, hadden echter maar weinig mensen kunnen voorspellen. De MaxConnect brug, de Super Smooth tuners, het CoAxe pickupsysteem, Alle sterke punten van deze gitaren zijn het resultaat van eigenzinnig en origineel denkwerk, en op alles staat de eigen Vox-stempel. Als dat niet indrukwekkend is, dan weet ik het niet meer!

Review

The carved solid body of the 55 Series guitars is curved in three dimensions. It not only features a conventional arched top, it is also curved along its length from the heel of the neck to the bottom of the guitar. This concave wrap around design nestles the body of the guitar to the player, and makes the 55 series guitars very comfortable to play with a strap or while sitting down. So says Vox, and it’s no lie. The guitar is not heavy, not light either, but wow, it is comfortable. No neck dive (with a side strap) or neck instability as on a SG.

The all aluminum, micro adjustable Max Connect TM bridge provides maximum sustain. Same bridge as on the Virage, a luxury semi-hollow played by Prince among others.

The neck joint features a contoured heel that allows easy access to the highest frets on the guitar. This is no lie: the high fret access is incredible. It’s why I kept the guitar. High end slide riffs are very easy with this piece.

Twin CoAxe TM pickups feature three pickup elements; each delivers a unique tone, yet each one remains whisper-quiet. The passive analog tone circuitry offers both a Master Volume and a Master Tone control to refine your individual sound. (More on this below)

Cast Super Smooth Vox tuners facilitate a stable tuning environment for the SDC-55 and SSC-55. (The tuners are pretty good, may swap them out for locking tuners someday. One point off.)

Came with a bag that protects the guitar but the pouch zipper broke eventually. One point off.

Made in Korea, and Korea makes great guitars.

Purchased as an upgrade from the SDC-33 (see my review. Yes, it’s a real upgrade, and I liked the 33 fine. However, I’d say it’s heavier than the 33 by around 2 pounds, somewhere in the 4 kilogram region.

The CoAxe pups have been denounced on forums by people WHO NEVER PLAYED THEM, on the grounds of “manufacturer hype.” Well, it’s not hype. There are three settings for each pup — single coil, P90 and HB. Played clean with no effects, there’s not much difference. Put on a boost, and the changes are really interesting. All settings are absolutely noiseless, clean or boosted. IMHO the guitar is made to play with a boost or OD, which make the sound meatier. My singer looked at me in astonishment on one gig when she heard a slide riff in open G on this axe. With no effects, the sound is crystalline but too bright for my ears; I may add a resistor or a capacitor to the output jack, quick 50 cent mod, to cut some highs. The big surprise is the low end, fat but precise. My style comes from Delta slide, applied to all sorts of material, and the thumping low end is greatly appreciated. I play it through Zoom MFX, Tech 21 character pedals, and Fender SCXD, Laney VC15-110, Micro Terror, and Vox Pathfinder 15R, a great little tranny amp. It sounds great with all of them. I use onboard tone controls to cut highs. I’ll give it a 9 here, because it takes some experimentation to nail a great sound, but the sound is there.
Beautiful guitar, no flaws in the finish, hardware works perfectly. The bridge has a very wide adjustment for intonation, BTW, which is a change from the usual narrow TOM range. I didn’t check the neck profile; it seems fairly flat to me, wide and shallow. Shredder territory, right? I’m not a shredder, I’ll just say it’s very very comfortable for anyone who plays on different profiles. The scale length is 25 1/8, halfway between Fender and Gibson scales; you can use lighter strings than on a Gibson and still have some tension for slide. I’m using 11-50s. The color of mine is a kind of dark gray burst with violet undertones in a certain light. It’s a flat out gorgeous piece. Frets are the usual medium jumbos, perfectly finished; neck is bound correctly. I adjusted neck relief slightly upward, no issue, the guitar came with the right wrench. I do not play low low low action; I raise the action enough to use a slide with a light touch and still play barre chords in open G, A, D and E with 11-50 strings. That meant taking the bridge one half turn above the end of its lower range, about 2mm. No fret buzz anywhere. You could surely get it lower, the bridge adjustment is precise and half a turn moves it far. This one’s a ten.
I do use this guitar live, and it stands up fine. The internal wiring is very sophisticated and I’m not sure if it will last forever; I couldn’t fix it if one of the boards went south. If that happened I’d just swap in a set of P90s (same profile as the CoAxes). Then I’d have the best doublecut LP special in the world. I seriously considered doing that anyway. If I rate on current reliability it’s still a 10, because after a couple of years everything still works as promised. Re: the strap buttons, they’re very large and perfectly placed, no strap locks needed. Re: backup, I go to parties with one guitar, I go to shows with two of everything. I’ve been in situations where an amp or a guitar cut out, and you do need a backup. Re: the finish, the flame top is still unscratched, the back has some small scratches. Normal playing wear. I have to rate this a ten. There’s nothing that could go wrong that can’t be fixed easily here.
The street price on this guitar was US$ 999, and I got it new for 400. Well, that’s a score. I’ve been playing 55 years, owned good, crap and great gear. This is great gear — the look, the materials, the custom hardware and electronics. In recent years I’ve started considering designers as a criterion when buying guitars — JT Riboloff (Gibson and Samick), Joe Naylor (Reverend and Railhammer), and now Rick Lasner (Ibanez and Vox). The value these people bring to an axe is off the charts, in esthetics as well as the little touches that make a guitar into a great player. I considered selling it recently, because of recurrent GAS. I kept it because I have never owned another guitar with such great high end access and clarity, clean or overdriven; that’s worth taking the time to get the sound right on a novel platform. I plan to gig with it regularly, because for anything overdriven, it’s better than anything else I’ve got (with the possible exception of a Reverend Sensei I modded with Railhammer pickups). Sometimes a guitar leads you to try things you didn’t before, because those things sound better than you expected; this is one of those guitars. This isn’t a clone of anything. It’s an original take on a classic design, packed with successful innovations. If you want a classic SG sound in your doublecut, you should simply get a SG. This guitar is not like any SG I ever played. It’s better designed, has solved the neck stability issues SGs are known for, and it does sounds the SG can’t. I would probably not replace this if stolen, because I am a frugal buyer, and I am absolutely sure I wouldn’t find the same deal again; you hardly see any of these in the used market, which tells you something. I’m glad I got mine, and it’s not going anywhere. For what I paid this isn’t a ten, it’s a 12.

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Vox SSC-55 Blonde Electrische Gitaar” te beoordelen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *